Update POHODA, rel. 12411
Kvôli vyrovnaniu verzií databáz je potrebné stiahnuť a nainštalovať aj novú verziu pre Kasa Offline, rel. 12401.
V prípade pobočkového spracovania údajov zohrajte všetky balíčky z pobočiek na centrálu a až potom nainštalujte aktualizáciu programu POHODA, release 12411 na centrále i na pobočkách. Na centrále prostredníctvom povelu Súbor/Dátová komunikácia/Pobočkové spracovanie údajov/Odoslanie údajov vygenerujte balíček č. 1 pre každú pobočku. V agende Súbor/Účtovné jednotky založte na pobočkách z balíčka č. 1 novú účtovnú jednotku.
Pôvodná tlačová zostava k príspevkom bola upravená; v agende vystavených miezd ju nájdete pod názvom Podklady pre príspevok – náhrada mzdy za prekážky.
Do zostavy vstupujú údaje o jednotlivých pracovných pomeroch zamestnancov v danom mesiaci, ktorým bola vyplatená náhrada mzdy za prekážky na strane zamestnávateľa. Zostava obsahuje priezvisko, meno, rodné číslo, vymeriavací základ, priemerný hodinový zárobok, počet hodín prekážok na strane zamestnávateľa i vyplatenú náhradu mzdy za prekážky. Zostava obsahuje i stĺpec Príspevok, do ktorého sa uvádza 80% priemernej hodinovej mzdy zamestnanca za počet hodín prekážok v práci a súčasne je to najviac suma, ktorá je určená pre konkrétne opatrenie a mesiac. V dialógovom okne Tlač je možné vybrať dôvody: opatrenie č.1, opatrenie č. 3A. Vyčíslený príspevok poslúži ako predpokladaná výška príspevku, ktorý bude na zamestnanca vyplatený.
Novela Zákonníka práce umožňuje, aby všetci zamestnávatelia mohli vyplácať náhradu mzdy v sume najmenej 80% priemerného zárobku v prípade prekážky v práci na strane zamestnávateľa, ak zamestnanec nemôže vykonávať prácu celkom alebo z časti pre zastavenie alebo obmedzenie činnosti zamestnávateľa na základe rozhodnutia príslušného orgánu alebo pre zastavenie alebo obmedzenie činnosti zamestnávateľa v dôsledku vyhlásenia mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu. Suma (%) náhrady mzdy sa neupravuje spätne; k úprave dochádza od 4. 4. 2020. Prekážky na strane zamestnávateľa si zadáte v programe POHODA osobitne do 03.04.2020 a od 4.4.2020, pričom pre každé obdobie zadáte zodpovedajúcu sadzbu.
Do agendy vystavených miezd pribudla nová tlačová zostava Podklady pre príspevok – mzdové náklady.
Zostava obsahuje údaje o všetkých pracovných pomeroch zamestnancov v danom mesiaci, ktorým vznikol pracovný pomer najneskôr 1.3.2020. Zostava obsahuje priezvisko, meno, rodné číslo, vymeriavací základ a výšku vyplatenej mzdy. Zostava obsahuje i stĺpec Príspevok, do ktorého sa uvádza výška vyplatenej mzdy, najviac však vo výške paušálneho príspevku, ktorý zodpovedá výške poklesu tržieb v danom mesiaci. V dialógovom okne Tlač je možné vybrať pokles tržieb podľa opatrenia č.3B: od 10% do 19,99%, od 20% do 29,99%, od 30% do 39,99%, o 40% a viac. Vybraný pokles tržieb určuje maximálny príspevok pre daného zamestnanca. Vyčíslený príspevok poslúži ako predpokladaná výška príspevku, ktorý bude na zamestnanca vyplatený. Pokles tržieb má rôzne kategórie v mesiaci marec a rôzne v apríli a nasledovných mesiacoch.
Do zostavy vstupujú zamestnanci, ktorým zamestnávateľ prideľuje prácu, ako aj zamestnanci, ktorým zamestnávateľ nemôže prideľovať prácu z dôvodu prekážky na strane zamestnávateľa (§142 Zákonníka práce). Do zostavy nevstúpi zamestnanec, ktorý mal viac ako 50% svojho pracovného úväzku v danom mesiaci prekážky na strane zamestnanca (choroba, ošetrovné, atď.) alebo čerpal dovolenku.
Tlačové zostavy slúžia ako podklady na vyplnenie výkazu pre priznanie finančného príspevku na udržanie zamestnanosti v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu v súvislosti so šírením ochorenia COVID – 19. Všetky informácie, ktoré môžu byť potrebné na posúdenie nároku zamestnávateľa na vyplatenie príspevku, samotné dokumenty, inštrukcie a usmernenia nájdete na zriadených stránkach www.neprepustaj.sk alebo www.pomahameludom.sk, infolinka: +421 2 2211 5656.
Ako najjednoduchšie získať údaje o percentuálnom poklese tržieb/príjmov pre posúdenie poklesu tržieb príjmov?
V jednoduchom účtovníctve môžete ako podklad pre výpočet použiť tlačovú zostavu Mesačné obraty, ktorá sa nachádza v agende Peňažný denník.
V podvojnom účtovníctve môžete ako podklad pre výpočet použiť tlačovú zostavu Mesačná ziskovosť, ktorá je k dispozícii v agende Účtovný denník (do tlačovej zostavy vstupujú daňové aj nedaňové účty triedy 6).
Ak chcete použiť filter len na určité účty triedy 6, môžete použiť niektorú z tlačových zostáv v sekcii Obratová predvaha, ktorá je k dispozícii v agende Účtová osnova; tu môžete určiť i rozsah obdobia.
Príslušné tlačové zostavy sú dostupné vždy v databáze príslušného roka (pri práci na prelome účtovných období sú k dispozícii za obe účtovné obdobia).
Ako najjednoduchšie vyplniť údaje z tlačových zostáv do Výkazov pre priznanie príspevku?
V agende vystavených marcových miezd vyberiete jednu z tlačových zostáv a zobrazíte ju pomocou tlačidla Náhľad. Po jej zobrazení kliknite na ikonu Excel, na lište v hornej časti, po zobrazení dialógu zvoľte Export. Zostava sa otvorí v Exceli a je pripravená na kopírovanie údajov do výkazu. V podkladoch z ES POHODA vyberte do bloku stĺpec Priezvisko, stlačte klávesovú skratku CTRL+C. Kliknite do prvého prázdneho riadku v stĺpci Priezvisko vo výkaze a stlačte klávesovú skratku CTRL+V. Do výkazu sa skopíroval prvý stĺpec z podkladov. Tento postup opakujte rovnako pri ostatných údajoch. Príspevok za každého zamestnanca sa vyčísli vo výkaze automaticky. V niektorých stĺpcoch, napr. Prekážky (celkom), Výška vyplatenej mzdy, je najprv potrebné rozdeliť zlúčené bunky a až po oddelení stĺpce kopírovať.
Ak na zamestnanca poberáte príspevok v rámci AOTP z úradu práce, sociálnych vecí a rodiny alebo so zamestnancom ukončíte pracovný pomer v určitej lehote, na daného zamestnanca sa príspevok neposkytuje; zamestnanca je potrebné odfiltrovať, prípadne do zverejneného výkazu neuvádzať.
Update POHODA, rel. 12410
Kvôli vyrovnaniu verzií databáz je potrebné stiahnuť a nainštalovať aj novú verziu pre Kasa Offline, rel. 12401.
V prípade pobočkového spracovania údajov zohrajte všetky balíčky z pobočiek na centrálu a až potom nainštalujte aktualizáciu programu POHODA, release 12410 na centrále i na pobočkách. Na centrále prostredníctvom povelu Súbor/Dátová komunikácia/Pobočkové spracovanie údajov/Odoslanie údajov vygenerujte balíček č. 1 pre každú pobočku. V agende Súbor/Účtovné jednotky založte na pobočkách z balíčka č. 1 novú účtovnú jednotku.
V jednom kalendárnom mesiaci je už možné nastaviť rôzne percentuálne sadzby pre výpočet náhrady mzdy za prekážky na strane zamestnávateľa.
Sadzba, ktorá sa používa ako východzia pri výpočte, sa nastavuje v agende Globálne nastavenie/sekcia Mzdy. Uvedená sadzba sa vyplní pri zadávaní novej neprítomnosti Prekážky na strane zamestnávateľa; sadzbu je možné pred vystavením mzdy ľubovoľne meniť.
Úpravu percentuálnej sadzby je možné využiť v situácii, keď príde k zmene sadzby v priebehu kalendárneho mesiaca. Prekážky na strane zamestnávateľa nastavíte podľa jednotlivých období a priradíte im zodpovedajúcu sadzbu. Pri vystavení mzdy sa náhrada mzdy vypočíta podľa zadaných údajov.
Do agendy vystavených miezd pribudla nová tlačová zostava Podklady pre príspevok na udržanie pracovného miesta.
Zostava obsahuje údaje o jednotlivých pracovných pomeroch zamestnancov v danom mesiaci, ktorým bola vyplatená náhrada mzdy za prekážky na strane zamestnávateľa. Zostava obsahuje priezvisko, meno, rodné číslo, vymeriavací základ, priemerný hodinový zárobok, počet hodín prekážok na strane zamestnávateľa i vyplatenú náhradu mzdy za prekážky. Ide o údaje, ktoré sa vyhodnocujú pri vystavení mzdy zamestnanca. Zostava obsahuje i stĺpec Príspevok, do ktorého sa uvádza výška vyplatenej náhrady mzdy zamestnancovi; príspevok je však najviac vo výške 80 % priemernej hodinovej mzdy zamestnanca za počet hodín prekážok v práci a súčasne je to najviac suma, ktorú ovplyvňuje dôvod, pre ktorý zamestnávateľ žiada o priznanie príspevku na udržanie pracovného miesta. V dialógovom okne Tlač je možné vybrať dôvody: preruš./obmedz. prevádzky, pokles o 20% a viac, pokles o 40% a viac, pokles o 60% a viac, pokles o 80% a viac. Vybraný dôvod určuje maximálny príspevok pre daného zamestnanca. Vyčíslený príspevok poslúži ako predpokladaná výška príspevku, ktorý bude na zamestnanca vyplatený.
Vzhľadom na veľký počet zmien v projekte „Prvá pomoc“ na podporu udržania zamestnanosti urobených na poslednú chvíľu, najmä pridanie novej kategórie pri poklese tržieb od 10% do 19,99%, sme nestihli túto zmenu premietnuť do výpočtu výšky nároku na príspevok v mesiaci MAREC, ktorý ES POHODA v tejto tlačovej zostave počíta automaticky.
Zostava však naďalej spĺňa účel, t.j. užívateľovi uľahčiť využitie údajov z tlačovej zostavy ako podklad pre vyplnenie Výkazu pre priznanie finančného príspevku. Výšku príspevku si zverejnené formuláre počítajú aj tak nezávisle a automaticky.
Aby mal zamestnávateľ prehľad v akej výške mu štát podporu poskytne v mesiaci marec, stačí ak si v ES POHODA na dialógovom okne Tlač zvolí vyššiu kategóriu poklesu tržieb, ako je skutočnosť.
Príklad:
Pokles tržieb bol reálne v rozpätí od 10% do 19,99% - v dialógovom okne vyberte kategóriu pokles o 20% a viac – príspevok na 1 zamestnanca bude max. 90€.
Pokles tržieb bol reálne v rozpätí od 20% do 29,99% - v dialógovom okne vyberte kategóriu pokles o 30% a viac – príspevok na 1 zamestnanca bude max. 150€.
atď. ...
Tlačová zostava slúži ako podklad na vyplnenie výkazu pre priznanie finančného príspevku na udržanie zamestnanosti v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu v súvislosti so šírením ochorenia COVID – 19. Všetky informácie, ktoré môžu byť potrebné na posúdenie nároku zamestnávateľa na vyplatenie príspevku, samotné dokumenty, inštrukcie a usmernenia nájdete na zriadených stránkach www.neprepustaj.sk alebo www.pomahameludom.sk, infolinka: +421 2 2211 5656.
Ako najjednoduchšie získať údaje o percentuálnom poklese tržieb/príjmov pre posúdenie poklesu tržieb príjmov?
V jednoduchom účtovníctve môžete ako podklad pre výpočet použiť tlačovú zostavu Mesačné obraty, ktorá sa nachádza v agende Peňažný denník.
V podvojnom účtovníctve môžete ako podklad pre výpočet použiť tlačovú zostavu Mesačná ziskovosť, ktorá je k dispozícii v agende Účtovný denník (do tlačovej zostavy vstupujú daňové aj nedaňové účty triedy 6).
Ak chcete použiť filter len na určité účty triedy 6, môžete použiť niektorú z tlačových zostáv v sekcii Obratová predvaha, ktorá je k dispozícii v agende Účtová osnova; tu môžete určiť i rozsah obdobia.
Príslušné tlačové zostavy sú dostupné vždy v databáze príslušného roka (pri práci na prelome účtovných období sú k dispozícii za obe účtovné obdobia).
Ako najjednoduchšie vyplniť údaje z tlačovej zostavy Podklady pre príspevok na udržanie pracovného miesta do Výkazu pre priznanie finančného príspevku?
V agende vystavených marcových miezd vyberiete tlačovú zostavu Podklady pre príspevok na udržanie pracovného miesta a zobrazíte ju pomocou tlačidla Náhľad. Po jej zobrazení kliknite na ikonu Excel, na lište v hornej časti, po zobrazení dialógu zvoľte Export. Zostava sa otvorí v Exceli a je pripravená na kopírovanie údajov do výkazu. V podkladoch z ES POHODA vyberte do bloku stĺpec Priezvisko, stlačte klávesovú skratku CTRL+C. Kliknite do prvého prázdneho riadku v stĺpci Priezvisko vo výkaze a stlačte klávesovú skratku CTRL+V. Do výkazu sa skopíroval prvý stĺpec z podkladov. Tento postup opakujte rovnako pri ostatných údajoch – Meno, Rodné číslo, Vymeriavací základ, Priemerný hod. zárobok, atď.... Príspevok za každého zamestnanca sa vyčísli vo výkaze automaticky.
Nová tlačová zostava bude vyplnená údajmi v prípade, ak budú mzdy vystavené vo verzii 12410.
Ak ste už mzdy vystavili, môžete si v agende vystavených miezd zobraziť stĺpce, ktoré sú potrebné na vyplnenie Výkazu pre priznanie finančného príspevku.Stĺpce pridáte vyvolaním kontextovej ponuky, pomocou pravého tlačidla myši, zvolíte Stĺpce a v zozname označíte, ktoré sú potrebné na vyplnenie Výkazu pre priznanie finančného príspevku. Zoznam zamestnancov, na ktorých žiadate príspevok, si pripravíte pomocou filtra a údaje exportujete pomocou možnosti Otvoriť v Exceli, ktorú tiež nájdete v kontextovej ponuke pravého tlačidla myši.