Som platiteľom DPH a vystavujem faktúry pre platiteľov i neplatiteľov DPH. Kedy musím na faktúru vypísať všetky údaje o odberateľovi? Ak je doklad vyhotovený elektronickou príp. virtuálnou registračnou pokladnicou a cena tovaru alebo služby vrátane dane uhradená v hotovosti je vyššia ako 1 000 eur, alebo je cena uhradená inými platobným prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť vyššia ako 1 600 eur musíte na doklad uviesť identifikačné údaje kupujúceho (odberateľa) a jednotkovú cenu bez dane.
Ak je fakturovaná čiastka uhradená v hotovosti max. do 1 000 eur, alebo uhradená inými platobnými prostriedkami max. do 1 600 eur môžete odberateľovi (pri splnení podmienok uvedených v zákone o dani z pridanej hodnoty) vystaviť
zjednodušený daňový doklad, ktorý tieto údaje o odberateľovi obsahovať nemusí.
Môžem/Musím svoju faktúru označiť ako „daňový doklad“, resp. „účtovný doklad“?
Na faktúru je možné nazerať ako na daňový doklad v prípade, že ste platiteľom DPH a riadite sa tak zákonom o dani z pridanej hodnoty. Ak ste neplatiteľom DPH, ale vediete účtovníctvo, vaša faktúra sa podľa zákona o účtovníctve stáva účtovným dokladom. Označenie „daňový doklad“ či „účtovný doklad“ nie je síce priamo uvedené ako povinná náležitosť faktúr, ale rozhodne je odporúčané.
Musím faktúru vystavovať iba v slovenskom jazyku, alebo môžem i v inom?
V žiadnom právnom predpise nie je stanové, že faktúra musí byť vystavená v slovenčine, takže ju platiteľ alebo zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom môže bez obáv vystaviť i v cudzom jazyku, ale na požiadanie daňového úradu ste povinný na účel kontroly zabezpečiť jej preklad do slovenského jazyka. Pre úplnosť dopĺňame, že platiteľ DPH by nemal zabudnúť, podľa zákona o dani z pridanej hodnoty, uvádzať na faktúrach výšku DPH vždy v slovenskej mene.
Musím faktúru zaslať odberateľovi v písomnej podobe, alebo môžem zvoliť elektronickú formu?
Už nejaký čas umožňuje zákon zasielať faktúry odberateľom i v elektronickej podobe. V takom prípade ale musíte dopredu získať súhlas druhej strany, ktorý môže byť explicitne uvedený priamo v zmluve. Ste tiež povinný zabezpečiť vierohodnosť pôvodu, neporušenosť obsahu a čitateľnosť faktúry od jej vydania do konca obdobia na uchovávanie faktúr. U elektronických faktúr to viete zabezpečiť napr. zaručeným elektronickým podpisom.
Potvrdenie odberateľa o obdržaní elektronickej faktúry nepotrebujete.
Ako dlho musím uchovávať vystavované faktúry? Odlišuje sa doba v závislosti na tom, či faktúru vystavujem v písomnej či elektronickej forme?
Ak vediete účtovníctvo a ste neplatiteľom DPH, riadite sa zákonom o účtovníctve, ktorý stanovuje povinnú dobu archivácie účtovných dokladov na 10 rokov po skončení roka, ktorého sa dokumenty týkajú. Ak ste platiteľom DPH, riadite sa zákonom o dani z pridanej hodnoty, ktorý stanovuje uchovávanie faktúr, ktoré platiteľ vystavil tiež po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú. Ani jeden zo zákonov nerozlišuje, či bola faktúra vystavená v písomnej či elektronickej podobe. Zdaniteľná osoba, ktorá uchováva faktúry elektronicky, je však povinná umožniť daňového úradu na účely kontroly prístup k týmto faktúram, ich sťahovanie a používanie.
Aké náležitosti musí obsahovať vystavovaná objednávka?
Povinné náležitosti objednávky upravuje Obchodný zákonník. Objednávka je obchodným dokumentom a ako taký by mal obsahovať základné iniciály dodávateľa, príp. aj odberateľa - názov firmy resp. meno a priezvisko, sídlo resp. trvalý pobyt, právnu formu,, IČO a register, v ktorom je firma zapísaná. Teda rovnaké údaje ako faktúra.